zondag 4 november 2012

Pannenkoeken met zelfgemaakte jam

Dit weekend was het weer een inmaakweekend als gevolg van het slechte weer. Mijn vrouwtje heeft 3 verschillende soorten jam gemaakt waarvan ik er eentje achtergehouden heb. De rest van de zelfgemaakte jam staat in de inmaakketel. Vanmiddag hebben wij dus pannenkoeken met zelfgemaakte jam als lunch. Ik doe op mijn pannenkoek rozijnen of krenten maar mijn vrouwtje wil de pannenkoek naturel. Pannenkoeken maken is heel simpel. U heeft nodig voor 2 personen:
2 eieren
200 gram bloem of zelfrijzend bakmeel
1 snuifje zout
0,5 liter melk
Zeef de bloem of het zelfrijzend bakmeel samen met het zout. Doe dit in een grote schaal en maak in het midden een kuiltje. Breek de eieren in het kuiltje en voeg de helft van de melk toe. Klop het mengsel met een garde tot een glad beslag. Giet nu de rest van de melk bij het mengsel en blijf kloppen. Laat het pannenkoekenbeslag 10 minuutjes rusten. Neem een grote klont boter en doe deze in een koekenpan. Wacht totdat de boter heet is. Neem dan een pollepel en schep hiermee 2 volle pollepels in de koekenpan, dit is voldoende voor 1 pannenkoek. Als u rozijnen of krenten toe wil voegen kunt u dat nu doen. Laat de pannenkoek bakken op een middelhoog vuur totdat het vocht bijna helemaal verdwenen is. Draai dan de pannenkoek pas om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten