donderdag 19 juli 2012

Wat is het geheim van goed kunnen koken?

Het geheim van goed koken is: Kruiden in huis hebben en een stomer! Met kruiden bedoel ik niet: Peper en zout. Kruiden maken nu eenmaal uw gerecht.
Ik ben het niet eens met zoveel grote chef koks die alleen maar kunnen spreken over 'veel zout'.
Als u een stomer heeft, een gewone is goed genoeg zoals die van ons: de vita-cuisine van SEB, smaken uw groenten zoals broccoli, wortelen en bloemkool veel beter en heeft u echt geen zout nodig!
Het enige waar wij zout op doen zijn aardappelen.
Zout is ongezond, veroorzaakt maagkanker, dus ik begrijp niet goed dat dit alsmaar gepromoot wordt door grote chefs.
Kruiden kosten bijna niets en gaan jaren mee.
Wat heb ik altijd in huis heb:
  • uien
  • knoflook
  • eieren
  • ketchap
  • vissaus
  • bouillonblokjes (groenten, kip, vis en vlees)
  • olijfolie
  • peper en zout
  • paprikapoeder
  • kerriepoeder
  • laurierblad
  • dille
  • tijm
  • peterselie
  • rozemarijn
  • oregano
  • kaneel
  • bieslook
  • basilicum
  • kruidnagels
  • chilipoeder of cayennepeper
  • nootmuskaat
  • gemberpoeder (djahé)
  • komijnpoeder
  • ketoembar (koriander)
  • serehpoeder (citroengras)
  • kurkuma (koenjit)
Als u dit in huis heeft zijn bijna alle gerechten in kookboeken te maken. De laatste 5 kruiden gebruik ik om veel recepten van de Oosterse keuken te kunnen maken. Ik zie u denken: Wat zijn dat veel kruiden, maar voor minder dan 40 euro heeft u alles in huis (als u een beetje oplet waar u de kruiden koopt).
Met sommige kruiden doet u jaren (dus let ook goed op de vervaldatum op het potje).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten