dinsdag 7 augustus 2012

Soep van sla maken (slasoep)

Ik heb al allerlei informatie gelezen op internet over het maken van slasoep ofwel: soep gemaakt van een simpele krop sla. Omdat onze moestuin een hoeveelheid aan sla produceert (wat eigenlijk wel aan mij ligt, omdat ik alle sla tegelijkertijd gezaaid heb) heb ik besloten om vandaag een heerlijke slasoep te maken.
Het is heel gemakkelijk en u heeft nodig:
3 kroppen sla
1 liter groentebouillon (of 2 groentebouillonblokjes opgelost in 1 liter water)
2 eetlepels sherry of witte wijn
1 fijngesneden ui
peper en zout
1 aardappel

Om af te werken:
verse bieslook
crème fraîche
2 radijsjes

Bak gedurende 5 minuutjes de ui in wat boter totdat de ui glazig is. Voeg daarna uw slablaadjes toe en laat dit bakken totdat de sla helemaal "plat" geworden is. (Het resultaat ziet eruit als spinazie). Schil en snijd u aardappel in kleine stukjes. Voeg nu uw bouillon,de sherry of witte wijn en uw aardappelen toe en laat alles ongeveer 20 minuutjes koken op een laag vuurtje. Kruid het geheel af met wat peper en een beetje zout. Het enige wat u nog moet doen is de soep mixen met een staafmixer of keukenrobot. Zet na het mixen de soep weer terug op het vuur en laat dit nog 5 minuutjes koken.
Werk uw soep af met fijngesneden radijsjes, verse bieslook, crème fraîche en ik heb nog wat eetbare bloemetjes gevonden in tuin (geen idee wat het is).
Als u de soep voor langere tijd wil bewaren kunt u de soep inmaken in weckpotten.
Lees daarvoor de volgende pagina op onze website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten